Baglady

kalla jäkla måndag
ledsen, trött och liten, det är bara förnamnet idag. Ensam är inte stark
#1 - Malin

Hej Ida!

Jag hittade din blogg när jag googlade på stomi och Thailand. Din uppmaning till oss andra bagladies (eller bagmen), som tvivlar på om Thailand och stomi är en bra kombo, att åka gladde mig mycket. För just en sådan uppmaning behövde jag! Tack för den knuffen i rätt riktning.

Läste så klart vidare i din blogg sen och fann ju mindre positiv läsning. Vad mycket du tvingats gå igenom. =( Fasen att det ska krångla så med stomin. Vad är det som ska göras i kommande op?

Själv lever jag med en totalt retraherad stomi sedan mars förra året. Min lilla tarmknopp hade den ogoda smaken att bli nekrotisk och dö. Det gjordes ett försök till att dra upp lite av tarmen, men med samma dåliga resultat. Nu har jag för lite tjocktarm kvar, så något mer försök att dra upp och få till en "knopp" går inte att göra och min stomi liknar alltså mest en liten krater. Jag har ingen bit tarm på utsidan alls. Inte världens bästa ursprungsläge och jag träffar stomiterapeuter varannan vecka för att få hjälp med lapisering och töjning och för att hålla koll rent generellt. inte superlätt att bandageta heller, men - det funkar. Bättre än någon nog trodde att det skulle göra efter operationen.

Jag hoppas att det blir bra för dig också!
Har du koll på ILCO? Finns många unga medlemmar där du kan dela dina erfarenheter med.

Vänligen,
Malin